کد مطلب:180999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:277

در ارزیابی رسالت امام
برای اندیشمندان روشن است، كه امامت حضرت علی بن الحسین علیه السلام صرفا به دلیل این كه پدرش حضرت امام حسین علیه السلام بوده است و یا این كه به دلیل موروثی بودن ولایت، كه از پدر به پسر رسیده باشد، نیست، بلكه به دلیل تعالیمی كه خداوند بزرگ در این راسته فرموده است، می باشد.

بلكه این رسالت اسلامی بود كه نام امام را بر او گزید، آن هم به دلیل داشتن صفات و ویژگی خاص كه غیر از او در كسی از معاصرانش یافت نمی گردید، و هم چنین به دلیل مصلحت های الهی در مورد امامت وی.

رسالت الهی نیز به نوبه خود پیروی خود را از آن گزینش اعلام داشته است، آن هم با سخنان صریح و دستورات اندیشمندانه ی رسول خدا، حضرت محمد صلی الله علیه و آله، و ائمه اطهار از



[ صفحه 13]



جمله:

1 - از احمد كه از قول مسروق روایت كرده است [1] ، گفت: نزد عبدالله بن مسعود بودیم، وی در حال قرآن خواندن بود. مردی از او پرسید: ای عبدالله، آیا از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدی، كه پس از وی چند خلیفه خواهیم داشت؟ از زمانی كه از عراق آمدم، كسی این سؤال را نكرده بود - جواب داد: بله، ما از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدیم، ایشان جواب داده اند: كه بعد از من دوازده نفر، به تعداد برگزیدگان بنی اسرائیل، خواهند بود.

2 - از جابر بن یزید جعفی روایت شده كه می گفت: از جابر بن عبدالله انصاری شنیدم: زمانی كه خداوند این آیه را بر پیامبرش، محمد صلی الله علیه و آله نازل كرد: «یا أیها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم».

ای كسانی كه ایمان آورده اید، از خدا و رسولش و نزدیكان او اطاعت كنید). پرسیدم ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، خدا و رسولش را شناختیم، اما اولی الامر، كسانی كه طاعتشان مانند طاعت تو لازم و واجب است، كیستند؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای جابر، آنها وارثان من هستند و ائمه ی مسلمین بعد از من خواهند بود، كه نخستین آنها علی بن ابی طالب علیه السلام است، سپس حسن، حسین و علی بن حسین. [2] .

3 -در حدیثی مطول، كه ما فقط به قسمتی از آن كه نیاز داریم اشاره می كنیم، آمده است، جابر بن عبدالله انصاری گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، كدام یك از فرزندان حضرت علی علیه السلام وارث او خواهد شد؟ رسول خدا فرمودند: حسن و حسین، دو سرور جوانان بهشت، سرور عبادت كنندگان زمانه اش، علی بن حسین علیه السلام، و باقر علیه السلام... [3] .



[ صفحه 14]



4 - از عبدالله بن جعفر طیار روایت شده كه گفت شنیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: از میان مؤمنین من بر آنها برتری دارم، سپس برادرم، علی بر آنها برتری دارد. بعد، اگر شهید شد، پسرم حسن، در میان مؤمنین ارجحیت دارد، بعد پسرم، حسین، بر مؤمنین برتری دارد، و اگر او نیز شهید شد، پسرش، علی، در میان مؤمنین برتری دارد و... [4] .

5 -زمانی كه حضرت امام حسن علیه السلام بالای سر پدر كه در بستر مرگ بود ایستاد، امیرالمؤمنین این جملات را به وی فرمود: پسرم، رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام مرگ به من سفارش كرد كه كتاب و سلاحم را به تو واگذارم، همان طوری كه او كتاب و سلاحش را به هنگام مرگ به من سپرد. من نیز به نوبه ی خود از تو می خواهم، آن زمانیكه مرگ به سراغت آمد، این دو چیز را به برادرت حسین بسپاری، سپس رو به پسرش حسین علیه السلام كرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز سفارش فرموده كه آنها را به این پسرت بسپار، سپس دست علی ابن الحسین علیه السلام را گرفت و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو نیز سفارش كرده آن دو را به پسرت محمد ابن علی بسپاری و سلام مرا و رسول خدا صلی الله علیه و آله را به او برسان. [5] .

6 - كلینی از امام صادق علیه السلام روایت كرده است: هنگامی كه امام حسین علیه السلام بسوی عراق می رفت، كتاب و وصیت نامه اش را نزد ام سلمه صلی الله علیه و آله به امانت گذاشت و آن وقت كه امام علی بن حسین برگشت، أم سلمه آنها را به وی سپرد. [6] .

این قسمتی از متنهای گران بهایی است كه رهبری علی بن حسین علیه السلام را بعد از پدرشان بیان می كند و هم چنین بازتاب اندیشه اش و رهبری اجتماعی اش را در میان معاصرانش، در آن زمان، به تصویر می كشد.



[ صفحه 15]




[1] مسند احمد / ج 1 / ص 398.

[2] بحارالانوار / ج 36 / ص 250.

[3] كمال الدين / ص 252.

[4] كمال الدين / ص 157.

[5] اعلام الوري / ص 207.

[6] اعلام الوري / ج 4 / ص 172.